CARA-CARA WUDHU'
Fardhu wudhu' mengandungi enam perkara.
Niat.
Niat
hendaklah disertakan dengan awal membasuh sebahagian daripada muka, tidak
disyaratkan berkekalan niat sehingga selesai membasuh muka, tetapi jangan
memalingkan niat kepada perkara lain.
Lafaz
niatnya ialah :
نَوَيْتُ الْوُضُوْءَ .
Sahaja aku
ambil air sembahyang. Atau
نَوَيْتُ الطَّهَارَةَ عَنِ الْحَدَثِ
Sahaja aku
bersuci daripada hadas.
Membasuh
Muka.
Kawasan muka
ialah dari sebelah atas bermula dari tempat tumbuh rambut kepada dan sebelah
bawahnya ialah dagu, lebarnya ialah dari anak telinga kepada anak telinga yang
satu lagi dan kelilingnya dikira kadar bulat muka.
Wajib
membasuh semua kawasan muka tersebut dan juga bulu-bulu yang tumbuh di dalam
kawasan muka sama ada jarang atau lebat.
Janggut, misai
dan dua tali tudung (jambang) lelaki yang lebat sekira-kira tidak kelihatan
kulit yang di bawahnya memadailah membasuh yang zahirnya sahaja. Jikalau tidak
lebat dengan sekira-kira kelihatan kulit yang dibawahnya maka wajib
menyampaikan air kepada batinnya dan juga kulit yang di bawahnya.
Membasuh dua
tangan sehingga dua siku.
Dua siku
juga wajib di basuh kerana ianya termasuk anggota wudhu' dan wajib membasuh
barang yang di atas dua tangannya daripada bulu zahir dan batin sama ada lebat
atau nipis dan juga di celah kuku.
Menyapu
kepala
Iaitu
menyapu sebahagian daripada kepala atau menyapu sebahagian daripada rambut yang
berada di dalam kawasan kepala. Boleh disapu di mana bahagian kepala sama ada
di bahagian hadapan, belakang, di sebelah kiri atau di sebelah kanan dengan
sekira-kira dinamakan bahagian kepala.
Tidak sah
wudhu sekiranya disapu ke atas rambut yang disanggul yang mana apabila
diuraikan sanggul itu akan terkeluar daripada kepala. Tidak disyaratkan bahawa
menyapu itu dengan digerakkan tangan bahkan memadai dengan meletakkan tangan
yang basah ke atas kepala tanpa digerakkan.
Membasuh dua
kaki sehingga dua buku lali.
Dua buku
lali juga wajib dibasuh kerana ianya termasuk anggota wudhu'.
Wajib
membasuh barang yang ada di atas dua kaki dari bulu dan sebagainya sepertimana
juga hukumnya pada membasuh anggota tangan.
Perhatian :
Wajib
menghilangkan segala benda yang mencegah sampai air kepada kulit seperti minyak
, sisik ikan, getah, dakwat yang tebal yang tidak kelihatan warna kulit, duri
atau sebagainya. Adapun kuping kudis atau selupat kulit tidak wajib dihilangkan
walaupun mudah pada menghilangkannya.
Hukum ini
berlaku pada semua anggota wudhu'.
Tertib
Yang
dimaksudkan dengan tertib di sini ialah melakukan peraturan mengambil wudhu'
mengikut susunan sebagaimana yang disebut di atas tadi satu persatu melainkan
niat kerana niat hendaklah disertakan dengan awal membasuh satu bahagian
daripada muka.
Sekiranya
seseorang membenar akan empat orang lain membasuh akan anggota wudhu'nya dengan
serentak dengan izinnya maka terangkat akan mukanya sahaja.
Adapun jika
menyelam seseorang yang berhadas kecil di dalam air dengan berniat wudhu' maka
sahlah wudhu'nya kerana hasil tertib dengan hanya berapa lahzoh yang sedikit
sahaja.
No comments:
Post a Comment